The essay provides a reflection on the rhetorical modalities of enemy’s representation in the Pontano’s narrative of the ‘war of Naples’, the conflict following the socalled first conspiracy of the Barons. Particular attention is paid to the portraits of Ferrante, Giovanni d’Angiò, Giovanni Antonio Orsini and Jacopo Piccinino, as well as the use of speeches and military adlocutiones.

La rappresentazione del nemico nel De bello Neapolitano di Pontano / Iacono, Antonietta. - In: CESURA. - ISSN 2974-637X. - 1/1(2022), pp. 169-213.

La rappresentazione del nemico nel De bello Neapolitano di Pontano

Antonietta Iacono
2022

Abstract

The essay provides a reflection on the rhetorical modalities of enemy’s representation in the Pontano’s narrative of the ‘war of Naples’, the conflict following the socalled first conspiracy of the Barons. Particular attention is paid to the portraits of Ferrante, Giovanni d’Angiò, Giovanni Antonio Orsini and Jacopo Piccinino, as well as the use of speeches and military adlocutiones.
2022
La rappresentazione del nemico nel De bello Neapolitano di Pontano / Iacono, Antonietta. - In: CESURA. - ISSN 2974-637X. - 1/1(2022), pp. 169-213.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11588/905484
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact