During his stay at the Neapolitan court of Alphonse the Magnanimous, the humanist Bartholomew Facio wrote a celebrative history of the Aragonese king (Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem) starting from the beginning of the war for the conquest of the kingdom of Naples (ca. 1420) to Alphonse's victory, his triumphal arrival in Naples and the first acts of his government. In order to celebrate the king Facio made oft use of the concept of dignitas, which denotes generally the prestige of the king and of his actions and words, which put the king in a superior position with respect to the rest of the mankind. The present paper intends to focus on the dignitas in Facio, by analysing the theoretic explanations of the term introduced by Facio in his Invective in Laurentium Vallam and the practical application of the dignitas in the episodes of the Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem. The concept of dignitas has no tradition in the classical and medieval historiography, whereas it seems to have been well known in the school of rhetoric, as it is testified by the master of Facio, Guarino Guarini, by the lectures on Cicero held by the famous grammarian Gasparino Barzizza and by the panegyrics in honour of Alphonse delivered or written in Naples after his victory. Durante la sua permanenza alla corte napoletana di Alfonso il Magnanimo, l'umanista Bartolomeo Facio scrisse una storia celebrativa del re aragonese (Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem) a partire dall'inizio della guerra per la conquista del regno di Napoli (1420) alla vittoria di Alfonso, al suo arrivo trionfale a Napoli e ai primi atti del suo governo. Per celebrare il re, Facio faceva spesso uso del concetto di dignitas, che denota generalmente il prestigio del re e delle sue azioni e parole, che mettevano il re in una posizione superiore rispetto al resto dell'umanità. Il presente lavoro intende concentrarsi sulla dignitas in Facio, analizzando le spiegazioni teoriche del termine introdotto da Facio nelle Invective in Laurentium Vallam e l'applicazione pratica della dignitas negli episodi dei Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem. Il concetto di dignitas non ha una tradizione nella storiografia classica e medievale, mentre sembra essere stato ben noto nella scuola di retorica, come è testimoniato dal maestro di Facio, Guarino Guarini e dalle lezioni su Cicerone tenute dal famoso il grammatico Gasparino Barzizza ovvero dai panegirici in onore di Alfonso recitati o pubblicati a Napoli dopo la sua vittoria.

Il concetto di dignitas tra teoria e prassi nel pensiero storiografico di Bartolomeo Facio / Abbamonte, Giancarlo. - 2:(2018), pp. 779-804.

Il concetto di dignitas tra teoria e prassi nel pensiero storiografico di Bartolomeo Facio

giancarlo abbamonte
2018

Abstract

During his stay at the Neapolitan court of Alphonse the Magnanimous, the humanist Bartholomew Facio wrote a celebrative history of the Aragonese king (Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem) starting from the beginning of the war for the conquest of the kingdom of Naples (ca. 1420) to Alphonse's victory, his triumphal arrival in Naples and the first acts of his government. In order to celebrate the king Facio made oft use of the concept of dignitas, which denotes generally the prestige of the king and of his actions and words, which put the king in a superior position with respect to the rest of the mankind. The present paper intends to focus on the dignitas in Facio, by analysing the theoretic explanations of the term introduced by Facio in his Invective in Laurentium Vallam and the practical application of the dignitas in the episodes of the Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem. The concept of dignitas has no tradition in the classical and medieval historiography, whereas it seems to have been well known in the school of rhetoric, as it is testified by the master of Facio, Guarino Guarini, by the lectures on Cicero held by the famous grammarian Gasparino Barzizza and by the panegyrics in honour of Alphonse delivered or written in Naples after his victory. Durante la sua permanenza alla corte napoletana di Alfonso il Magnanimo, l'umanista Bartolomeo Facio scrisse una storia celebrativa del re aragonese (Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem) a partire dall'inizio della guerra per la conquista del regno di Napoli (1420) alla vittoria di Alfonso, al suo arrivo trionfale a Napoli e ai primi atti del suo governo. Per celebrare il re, Facio faceva spesso uso del concetto di dignitas, che denota generalmente il prestigio del re e delle sue azioni e parole, che mettevano il re in una posizione superiore rispetto al resto dell'umanità. Il presente lavoro intende concentrarsi sulla dignitas in Facio, analizzando le spiegazioni teoriche del termine introdotto da Facio nelle Invective in Laurentium Vallam e l'applicazione pratica della dignitas negli episodi dei Rerum gestarum Alphonsi primi regis libri decem. Il concetto di dignitas non ha una tradizione nella storiografia classica e medievale, mentre sembra essere stato ben noto nella scuola di retorica, come è testimoniato dal maestro di Facio, Guarino Guarini e dalle lezioni su Cicerone tenute dal famoso il grammatico Gasparino Barzizza ovvero dai panegirici in onore di Alfonso recitati o pubblicati a Napoli dopo la sua vittoria.
2018
978-88-86854-68-9
Il concetto di dignitas tra teoria e prassi nel pensiero storiografico di Bartolomeo Facio / Abbamonte, Giancarlo. - 2:(2018), pp. 779-804.
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