In the last years, the progressive upgrade of buildings has significantly developed in many countries such as the USA and the UK, following a planned approach based on the progressive implementation of retrofitting works, in order to achieve effective and controlled targets of energy performance. This is the field of the research that the DiARC - Department of Architecture, University of Naples Federico II - has carried out along with Naples City Administration to develop a study activity and a decision making support tool for the energy requalification of school buildings, in cooperation with other subjects and operational Authorities on the territory. This paper reports the results of the first research phase, whose purpose was the definition of an operational methodology to identify scenarios for the progressive update of school buildings in Naples. Scenarios have been elaborated by means of a multi criteria analysis based on the parameters of environmental and economic sustainability and technical feasibility. Il progressive upgrade degli edifici ha visto, negli ultimi anni, significativi sviluppi in vari paesi come gli Stati Uniti e il Regno Unito secondo un approccio pianificato di azioni di retrofit attuate progressivamente al fine di raggiungere obiettivi di rendimento energetico efficaci e controllati. In questa linea di ricerca si è mossa l’attività del DiARC – Dipartimento di Architettura dell’Università di Napoli Federico II – che ha affiancato l’Amministrazione comunale di Napoli per sviluppare un’attività di studio e di supporto alle decisioni per la riqualificazione energetica degli edifici scolastici, relazionandosi anche ad altri soggetti ed Enti operativi sul territorio. Il contributo riporta i risultati di una prima fase di ricerca che ha avuto l’obiettivo di definire una metodologia operativa per l’individuazione di scenari di progressive upgrade degli edifici scolastici del comune di Napoli elaborati attraverso un’analisi multicriterio basata su parametri di sostenibilità ambientale, economica e di fattibilità tecnica.

Progressive upgrade processes for the energy retrofit of school buildings in Naples / Processi di progressive upgrade per il retrofit energetico dell’edilizia scolastica a Napoli / D'Ambrosio, Valeria; Alborelli, Emilia. - In: TECHNE. - ISSN 2240-7391. - 09:(2015), pp. 256-266. [10.13128/Techne-16129]

Progressive upgrade processes for the energy retrofit of school buildings in Naples / Processi di progressive upgrade per il retrofit energetico dell’edilizia scolastica a Napoli

D'AMBROSIO, VALERIA
;
ALBORELLI, EMILIA
2015

Abstract

In the last years, the progressive upgrade of buildings has significantly developed in many countries such as the USA and the UK, following a planned approach based on the progressive implementation of retrofitting works, in order to achieve effective and controlled targets of energy performance. This is the field of the research that the DiARC - Department of Architecture, University of Naples Federico II - has carried out along with Naples City Administration to develop a study activity and a decision making support tool for the energy requalification of school buildings, in cooperation with other subjects and operational Authorities on the territory. This paper reports the results of the first research phase, whose purpose was the definition of an operational methodology to identify scenarios for the progressive update of school buildings in Naples. Scenarios have been elaborated by means of a multi criteria analysis based on the parameters of environmental and economic sustainability and technical feasibility. Il progressive upgrade degli edifici ha visto, negli ultimi anni, significativi sviluppi in vari paesi come gli Stati Uniti e il Regno Unito secondo un approccio pianificato di azioni di retrofit attuate progressivamente al fine di raggiungere obiettivi di rendimento energetico efficaci e controllati. In questa linea di ricerca si è mossa l’attività del DiARC – Dipartimento di Architettura dell’Università di Napoli Federico II – che ha affiancato l’Amministrazione comunale di Napoli per sviluppare un’attività di studio e di supporto alle decisioni per la riqualificazione energetica degli edifici scolastici, relazionandosi anche ad altri soggetti ed Enti operativi sul territorio. Il contributo riporta i risultati di una prima fase di ricerca che ha avuto l’obiettivo di definire una metodologia operativa per l’individuazione di scenari di progressive upgrade degli edifici scolastici del comune di Napoli elaborati attraverso un’analisi multicriterio basata su parametri di sostenibilità ambientale, economica e di fattibilità tecnica.
2015
Progressive upgrade processes for the energy retrofit of school buildings in Naples / Processi di progressive upgrade per il retrofit energetico dell’edilizia scolastica a Napoli / D'Ambrosio, Valeria; Alborelli, Emilia. - In: TECHNE. - ISSN 2240-7391. - 09:(2015), pp. 256-266. [10.13128/Techne-16129]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11588/627185
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 1
social impact